måndag 7 maj 2012

The doctor says what?

Hör och häpna, utan större problem fick jag läkartid nu på förmiddagen. Efter 5 min gick jag därifrån med recept på antibiotika och hostmedicin. Givetvis tänkte jag på att jag 1. Kunde fått detta redan i torsdags om jag bara fått hjälp, eller 2. Om jag bara tagit ledigt i fredags och gått till läkaren då så hade jag inte missat våren i helgen. Nåja, efterklok är ju min grej. Summa summarum är att jag har någon bakterieinfektion som gått ner i lungorna. OCH på min fråga om vårens alla febervändor har att göra med att jag inte har tjocktarm så sa läkaren att det inte hade det utan snarare hade att göra med folket jag umgås med. Det kan ju vara sant när man tänker efter....och då tänker jag på det faktum att det finns vänner som man spenderar mycket tid med och som vet att man går hem hostig med aj-aj-mage på fredagen och sedan hör av sig på måndag för att höra hur helgen var. Och då menar jag person jag spenderar mycket tid med, övervägande tid med. Samma person som nämde bokstaven k i dublett...kk. Strike 2 säger jag. Jag säger att vi inte ens är k som i kompisar. Vi är arbetskollegor. Måndag till fredag. Mitt val: att inte svara på sms eller telefonsamtal. Boo-yah!!

4 kommentarer:

  1. Jag har lite problem med läkares laissez-faire approach till att inte ha en tjocktarm eller en kraftigt fortkortad sådan. Det är klart att det spelar roll!! Jo, jag fattar att (och känner!) det i de flesta fall är bättre att vara utan än att leva med en sjuk tarm, men det innebär ju inte att vi klarar oss lika bra utan tjocktarm som friska människor med en frisk tarm. Min medicinläkare i London berättade att han brukade fråga sina studenter vad tjocktarmen är till för. Enbart för att ta upp vätska var tydligen det korrekta svaret och ändtarmen var bra för att som människa är det inte socialt accepterat att bajsa i tid och otid och överallt. Jahapp. Jag föreslog att han skulle göra sig av med sin av sympati och för att verkligen bevisa sin poäng för mig. Det blev det inget av med.
    Det finns ju ändå väldigt många studier som visar på att mycket av immunsystemet sitter just i tjocktarmen och att vissa vitaminer såsom vitamin k inte tas upp i tunntarmen. Såklart att smittor kommer någonstans ifrån, men det är ju svårt att undkomma om man inte ska leva i isolering. Dock känns det ju som om människor som din arbetskollega gör en sjuk på annat sätt, men som kanske får utlopp i fysiska symptom. För min del tror jag det är så, mitt psykiska välbefinnande har otroligt stor påverkan på min Crohns. Blä för din arbetskollega och sugiga vänner. Krya på dig. Stor kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. STOR kram tillbaka! Tack för att du finns därute :)

      Radera
  2. Tack snälla du för fin kommentar. Jag försöker sprida lite glädje och att det finns hopp om tillvaron även om jag inte är som alla andra. Det är tufft ibland, eller hur? Men det ligger inte i min natur att visa det utåt...
    Stor kram och krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tufft, men VI är också ett gäng tuffa tjejer och killar!! Blir ständigt impad! Kram!

      Radera